Menstruationsproblemer
Jeg hører ofte mødre udtrykke en konstatering af, “at jeg har altid haft store smerter ifbm. menstruation, så det får min datter jo nok også”. Hvorfor dog acceptere det? At være genetisk disponeret, er ikke det samme som at udvikle det. Det kan lige så vel være en fysisk kropslig holdning med spændinger/ skævheder i lænde området, en hormonel ubalance, som det kan en psykisk belastning omkring sin egen seksualitet, identitet og sociale relationer.
Med Biodynamisk Kranio-Sakral Terapi er der mulighed for at kroppen viser, hvad der er vigtigst for at kroppen kommer i balance igen.
Forstoppelse
I klinikken møder jeg en del børn med forstoppelse og oppustethed. Ofte har det stået på over en meget lang periode, og de fleste får medicinen, Movicol. Men det er og bliver en symptomløsning. Det er ikke holdbart i længden og tarm området bliver dovent af ikke at skulle arbejde. Hvis barnet har fået Movicol i mange år, og vi indgår et behandlingsforløb, så kan barnet godt opleve, at det er svært at komme på toilet, fordi det kommer som en overraskelse for dem, at det faktisk er en aktiv handling at have afføring. Så mentalt er der ligeledes et stykke arbejde.
I et behandlingsforløb vil der altid være fokus på, hvor barnet har sine ressourcer. Der er jo en årsag til, at mave/tarm ikke virker. Måske har det været der så længe, at der også er andre symptomer. Det kan være allergier, eksemer. Ikke usædvanligt når mave/tarm ikke virker. Vi har også fokus på kost, evt. kosttilskud, væskebalancen, således at barnet har de optimale betingelser for at nedtrappe medicinen og lade kroppen genoptage sit arbejde.
Mavesmerter
Børn med ondt i maven er noget vi ofte hører. Der er også mere bevisthed omkring, at det kan være både fysisk og psykisk. Har barnet spist noget, det ikke kunne tåle? Eller er barnet bange for noget? Utryg? Savner det os forældre? Hvad er det vi overser? Husk at det psykiske sagtens kan sætte sig til et fysisk symptom.
I behandlingen forholder jeg mig neutralt til spørgsmålet om det er det ene eller det andet. Jeg dømmer ikke. Min opgave er at få øje på barnets ressourcer. Hvor har det mulighed for at arbejde? Om det er på det fysiske eller psykiske plan er lige meget. Kroppen viser sig i flere lag.